Stel je werkt met een team aan een grote website. Of je werkt met meerdere mensen aan verschillende websites. Hoe hou je dan overzicht op alle wijzigingen en aanpassingen die worden gedaan door collega’s, copywriters of de klant? Hoe hou je zicht op kritieke foutmeldingen die een negatief effect op SEO kunnen hebben, en hoe breng je alle on-page SEO optimalisatie kansen in kaart? Voor een website met een aantal pagina’s is dit handmatig prima te doen. Maar wat als het gaat om 10.000 of meer pagina’s?
Vragen waar menig SEO specialist of online marketing manager grijze haren van krijgt. Gelukkig is daar ContentKing. Een SEO-tool die realtime een website audit, bijhoudt wat er aangepast wordt aan een website en die gegevens in een overzichtelijk dashboard presenteert. Is ContentKing dé redding voor SEO specialisten?
ContentKing Review op basis van onze ervaringen
In deze review bespreken wij onze eigen ervaringen met ContentKing. En proberen we op basis daarvan zo goed mogelijk in kaart te brengen of deze SEO-tool iets voor jou zou kunnen zijn. In deze review kun je dan ook het volgende verwachten:
- Een overzicht van de mogelijkheden van ContentKing
- Een overzicht van de voor- en nadelen
- Voor wie ContentKing een uitkomst kan zijn
In deze review
Over ContentKing
Eerst maar even een stukje achtergrond. ContentKing is ontstaan vanuit een zoektocht naar een SEO-tool die realtime wijzigingen, updates en aanpassingen in kaart kon brengen. Toen een dergelijke tool niet bleek te bestaan, hebben ze besloten om het dan maar zelf te bouwen.
ContentKing heeft twee kantoren, één in Amsterdam en één in Brno, Tsjechië. ContentKing is actief in Europa, UK en Amerika en de software wordt gebruikt door grote bedrijven als H&M, Vodafone, Sanoma en Fedex gebruikt.
De online App
ContentKing werkt met een app. Dat betekend dat je geen programma op je PC of laptop hoeft te installeren. Via de website van ContentKing kun je inloggen om toegang te krijgen tot het dashboard. De complete app is in het Engels.
Real-Time SEO Auditing van websites
Het feit dat ContentKing in staat is om websites realtime informatie op te halen bij websites, is uniek aan ContentKing. En dit komt voornamelijk van pas voor het monitoren van veel websites. Of een website met veel pagina. Denk hierbij een website met meer dan 10.000 pagina’s.
Realtime bekijkt ContentKing dus welke wijzingen er aan pagina’s zijn gedaan en of er SEO issues zijn. Denk hierbij het wijzigen van een paginatitel, updaten van content, het toevoegen of verwijderen van een H1 kopteksten, aanpassen van technische SEO als structured data of het detecteren van gebroken links. Allemaal factoren die flinke impact kunnen hebben op je organische zichtbaarheid in de zoekresultaten.
Ook brengt ContentKing SEO optimalisaties in kaart. Zoals een overzicht van pagina’s waarbij een H1 of H2 koptekst mist of pagina’s met een te lange of – korte paginatitel. Daarnaast vind je in dit overzicht ook technische gegevens over HTTPS, of een pagina indexable is, in de sitemap zit, HREFlang en structured data gegevens.
Ook hiervoor geldt, voor een website met een paar pagina’s is dit eenvoudig handmatig te checken. Maar wanneer het om veel websites en/of pagina’s gaat. Is de manier waarop ContentKing dit realtime in kaart brengt heel overzichtelijk.
Van passief naar proactief
Het 24/7 monitoren van een website stelt ContentKing in staat om proactief te opereren. En daarmee is ContentKing uniek, er is geen andere SEO tool die dit doet.
Bij andere SEO-tools laat je een pagina crawlen en rolt daar een analyse uit met optimalisatie suggesties. Wanneer je een week later hetzelfde doet, kun je de resultaten niet vergelijken met de analyse van de week ervoor.
Doordat ContentKing 24/7 monitoring toepast, kun je verbeteringen door de tijd heen volgen en wordt dit ook overzichtelijk bijgehouden. Dit helpt je om planmatig websites te optimaliseren.
Onderstaande afbeelding is een voorbeeld van hoe de informatie van ContentKing helpt bij het optimaliseren van een meta description.
Een overzichtelijk dashboard met praktische tips
Oke, je hebt dus een overzicht van alle wijzigingen, SEO issues en optimalisaties. Handig en overzichtelijk gepresenteerd in een dashboard. Maar hoe pak je het vervolgens aan?
Uiteindelijk zul je aan de slag moeten om alle SEO issues op te lossen en optimalisaties door te voeren. Ook over dit proces heeft ContentKing goed nagedacht door bij ieder verbeterpunt duidelijk te beschrijving waarom het verstandig is om de verbetering door te voeren. En hoe je dit het beste kunt aanpakken.
Daardoor kun je als SEO specialist makkelijk dit soort werkzaamheden uitbesteden aan iemand die niet in de eerste plaats veel kennis van SEO heeft. Met de uitleg en suggesties die je kunt vinden in de App van ContentKing weet je precies wat je moet doen.
Als specialist kun je vervolgens in App checken of de wijzigen doorgevoerd zijn en of dit op de juiste manier gedaan is.
De afbeelding hieronder is een voorbeeld van hoe een dashboard van ContentKing eruit ziet.
Blijf op de hoogte met het instellen van alerts
Stel je voor dat een klant op een avond zelf aan de slag gaat met zijn website. De klant is niet heel handig met de website maar een paar nieuwe pagina’s toevoegen, een oud blog verwijderen en her en der nog knutselen met de instellingen.
Het kan zomaar gebeuren dat dit grote impact heeft op SEO. En als SEO specialist ben je dan het liefst als eerste op de hoogte. Helemaal perfect zou zijn als jij nog eerder op de hoogte bent dan de zoekmachines.
Met de feature SEO alerting kun je aan de hand van triggers zelf alerts instellen. Wanneer krijgt welke collega een alert? Het slimme algoritme achter dit systeem zorgt ervoor dat je mailbox niet ontploft met alert e-mails. Het algoritme kan zelf de impact van een issue inschatten en vervolgens bepalen of het een alert moet versturen.
Koppelingen maken met andere systemen
Data wordt pas waardevol wanneer je in staat bent om data vanuit verschillende bronnen met elkaar te combineren. En het vervolgens op een duidelijke manier kunt presenteren.
Om gegevens uit verschillende bronnen te combineren kun je met ContentKing koppelingen maken met:
- Google analytics
- Google search console
- Google data studio (alleen bij pro abonnement)
- Chrome extention
- Slack
- WordPress middels een plugin
De koppeling met Google Search console wordt bijvoorbeeld gebruikt om inzicht te krijgen in de Core Web Vitals. Om zo volledig mogelijk inzicht te krijgen, en het dashboard compleet te maken is het aan te raden sowieso de koppelingen met Google search console en Google analytics te gebruiken.
ContentKing plugin voor WordPress
Heb je een WordPress website? Dan kun je gebruik maken van de WordPress plugin van ContentKing. Door de plugin te installeren is ContentKing in staat om gegevens vanuit je website in ContentKing te laden. Hierdoor kunnen sneller en accurater alerts verstuurd worden en kunnen wijzigen op de website sneller in ContentKing gemeld worden. Wanneer je een WordPress website hebt, is ons advies om deze plugin te installeren en de koppeling te maken. Hierdoor haal je nog meer uit de mogelijkheden van ContentKing.
Koppeling maken met Slack
Het alert trigger systeem kun je koppelen aan Slack. Zeker wanneer je met een team samenwerkt in Slack is deze koppeling een echte musthave. De alerts kun je zelf instellen in ContentKing. De koppeling zorgt ervoor dat die alert direct in het juiste kanaal terecht komen en worden gedeeld met je teamgenoten.
Voordelen en nadelen van ContentKing
Het lijkt erop dat je er geen SEO specialist nog zonder ContentKing kan! Of kleven er ook nadelen aan deze software? Op basis van onze ervaring hebben we de voor- en nadelen van ContentKing op een rij gezet.
Voordelen
- De 24/7 realtime monitoring is uniek en echt top
- De manier waarop de app proactief communiceert
- Bij het monitoren van veel webpagina’s is deze software echt een must
- Uitgebreide en slimme alert trigger mogelijkheden
- Koppelingen met de belangrijkste tools van Google: Google search console en Google analytics
- Alle wijzigingen op paginaniveau realtime in één dashboard is uniek
Nadelen
- Het 24/7 monitoren heeft effect op je hosting. Bij een klein hostingpakket kan dit nadelige gevolgen hebben
- Het dashboard staat bomvol met data en kan daardoor wat onoverzichtelijk zijn
- De prijs is aan de forse kant
ContentKing prijzen
Bij ContentKing kun je kiezen uit vier abonnementen: basic, standaard, pro en Enterprise. De prijs van die abonnementen wordt vervolgens bepaald door het aantal pagina wat het systeem moet monitoren.
De basis features zijn voor ieder abonnement beschikbaar. Het verschil zit voornamelijk in de extra features die meer inzicht geven in SEO technische zaken. De echte SEO tech freaks kunnen dus niet met een basis abonnement uit de voeten.
Het begint bij 1000 pagina en dan betaal je voor een basic abonnement €24,90 per maand bij een betaling per jaar. En voor een Pro abonnement €118 per maand.
Wil je 20.000 pagina’s 24/7 monitoren, dan gaat de prijs flink omhoog. Voor een basis abonnement betaal je dan maandelijks €118 en voor een pro abonnement €245.
Voor wie ContentKing het meest geschikt?
Het mag duidelijk zijn dat ContentKing niet gemaakt is voor hobbyisten. ContentKing is een expert SEO-tool en vereist een goede basiskennis van SEO.
De mogelijkheden van de software komen wat ons betreft het beste tot hun recht bij een grote agency waar in multidisciplinaire teams gewerkt wordt aan grote websites. Of bij bedrijven met een eigen grote website. Denk hierbij aan de website van H&M of Adidas.
Dat betekend niet dat deze SEO-tool waardeloos is voor kleinere SEO bureaus of freelancers. In tegenstelling. Ook voor deze doelgroep kan ContentKing een absolute meerwaarde hebben.
Alleen de unieke features en de omvang waarmee ContentKing kan monitoren, is het meest waardevol voor grote websites. Simpelweg omdat het voor dit type websites handmatig niet mogelijk is. En de impact van fouten erg groot kan zijn.
7 reacties